تا الان ، منی که راننده اسنپ بودم هیچوقت خودم اسنپ نگرفته بودم تا امروز و خیلی به کارکردش آشنا نبودم ، اما امروز تصمیم گرفتم اسنپ بگیرم و در قالب یک مسافر ، ببینم تو اپ مسافر وقتی اسنپ میگیرم چه امکانات و خدماتی بهم ارائه میده و اصن چجوریه . نتیجه دور از تصورم بود!!! البته برای کسایی که هر روز اسنپ میگیرن یه چیز خیلی عادیه پس از دیدگاه یک راننده اسنپ که حالا در قالب مسافر سوار شده این پست رو یادداشت میکنم .

 

+  در انتها هم یک مقایسه بین 2 اپلیکیشن راننده و مسافر خواهم داشت و یک نکته فوق العاده مهم در خصوص کارکرد و کیلومتر که ارتباط مستقیم با بحث بنزین داره ( این پست ) و تبعیضی که بین مسافر و راننده گذاشته شده! قضاوت با شما.( البته این پست طولانی شد ، بحث مقایسه باشه در پارت دوم )

 

 

صبح که برای گوشی یک بسته اینترنتی خریدم و چون ماشین رو زود برده بودم تعمیرگاه ، مکانیک نیومده بود و من زمان کافی داشتم  تا  کرایه مبدا تا خونمون رو در 3 بازه زمانی مختلف چک کردم! کرایه اصن ثابت نبود و در 3 نوبت اینطوری شد که

1.نوبت اول 8 تومن

2.نوبت دوم 9.500

3.نوبت سوم 7 تومن

 

تا اینجا که معلوم شد کرایه قیمت ثابتی نیست و برای 4 کیلومتر ، کرایه نوسان داره و بدترش اینجاست که مثلا کرایه در روز از نقطه مبدا تا کرج حدود 80 تومنه ( دیشب هم برای ساعت 10 شب هم کرایه رو 75 زد!!! )  و این کرایه با نرخ کرایه  3 شب قبل  که  کرایه اش  تا کرج 140 تومن  بود خیلی اختلاف داره ،  که این یعنی اصلا فکر نکنید نرخ کرایه تو اسنپ ثابته!!! بهش میگن کرایه شناور!!! و نه کرایه براساس پارامتر کیلومتر ، اسنپ خودش میگه من براساس زمان سفر کرایه رو حساب میکنم که قضاوت با شما.

 

خب ، من گفتم اکی و درخواست اسنپ دادم و نوشت 7 تومن و گفتم درخواست اسنپ اکو و بعدش 2باره ازم تایید گرفت که آیا مطمئن هستی که اسنپ میخوای ؟ گفتم آره دیگه ، مطمئن هستم و حدود 5 دقیقه من معطل شدم که یک کاربر راننده درخواست من رو قبول کنه در حالی که در نقطه ای که من بودم چند تا اسنپ نزدیک به من بودن و اون اسنپی که برای من اومد ، با من حدود 7 دقیقه فاصله داشت.

 

به زبان ساده ، گاهی که شما درخواست اسنپ میکنید ، ممکنه گاهی خیلی زود و گاهی خیلی دیر ، راننده ای درخواست شما رو قبول کنه و این درخواست ظاهرا اول برای راننده های نزدیک و بعدش برای راننده های دور میره و ظاهرا برخی راننده ها اول نگاه میکنن که اصن این سفر براشون می صرفه یا نه و اینجاست که گاهی صدای مسافر در میاد که چرا راننده ها سفرها رو گزینش میکنن و یا بعضی سفرها رو نمیرن و اسنپ یه کاری کنه که راننده هاش مجبورررررررررررررر بشن سفرها رو برن ، چرا که گاهی ممکنه برای یک مسیر بارها و بارها درخواست بدن اما کسی نره و البته خودمم شاهد بودم که برای منطقه غرب ، یه کسی 2 بار درخواست داد که ظاهرا کسی درخواستش رو قبول نکرد. من چرا قبول نکردم؟ خب واضحه اون روز ،  زوج و فرد از در منزل بود و من نمی تونستم برم یعنی اگه میرفتم جریمه رو شاخش بود!!!

 

خب درخواست دادم و راننده قبول کرد و اومد و من از روی نقشه ی روی برنامه اسنپ نگاه میکردم که کجاست . اگه از برنامه مسیریابی مثل waze  یا نشان استفاده کرده باشید ، وقتی تو سفر هستید رون به شما نشون میده که در حرکتید و هر هر ثانیه در کدوم نقطه از مسیر هستید اما در اپ اسنپ مسافر ، شما لوکیشن دقیق راننده رو بصورت مقطعی و غیر دقیق می بینید و یهو مثلا ماشینه یه جا غیب میشه یه جا دیگه ظاهر میشه .بهر صورت

 

من نگاه میکردم که این راننده کجاست و صد البته که مشخصات خودش و ماشینش برام اومد و یهو پیغام داد که اسنپ شما رسید . من هر چی نگاه میکنم که کو پس ؟ ماشین نیومد که ، زنگ زدم آقا کجایی ؟؟ بعدش بهم گفت که اول یه خانمه رو دیده فک کرده منم و اون لحظه گزبنه به مبدا رسیدم رو زد و پیغام تو اپ مسافر برام اومد که اسنپ شما رسید . بگذریم.

 

بریم از دید یک مسافر نگاه کنیم ، ماشینش ، یعنی بدنش خیلی تمیز نبود ، من انتظار پرشیا و بنز نداشتم ها ولی خب حتی اگه پراید می بود من انتظار داشتم که تمیز باشه و حتی به قول دوستان تو اون پست نظر سنجی اسنپ داخل ماشین باید بودی خوب بده و مثلا دستمال کاغذی داشته باشه و اینا ، بدتر اینکه آرم اسنپ رو تو ماشینش نداشت ( گمونم این تکنولوژی هنوز همه گیر نشده !!! ) اخه می دونید چیه ؟ شما راننده اسنپ من مسافر ، وقتی آرم اسنپ رو ماشین باشه به محض اینکه دارید میاید من دستمو بلند میکنم من اینجام هی پلاک ماشین رو نگاه نمیکنم که مثلا ماشین پراید سفید با فلان پلاک ، خب اومدیم همه ماشین ها سفید رنگ بودن من چقدر پلاکشونو نگاه کنم؟ خب پس نداشتن آرم اسنپ ظاهرا مهمه که البته نداشت .

 

نشستم جلو و گفت فلان منطقه میری؟ گفتم نه ، لوکیشن من فلان جاست ، تا حالا این تجربه رو داشتید؟ اینجا یه بحث فنی هست ، درسته که مثلا لوکیشن شما درسته اما اسمش رو یه چیز دیگه میزنه و این خیلی جالب نیست که البته راننده هم مقصر نیست ، اون چیزی رو که براش نشون داده شده رو گفته و همین که درنهایت مسافر رو به اون نقطه می رسونه.

 

اما داخل ماشین ... ؛ من گفتم از همکارای خودتونم و الان ماشینم مشکل داشت و گذاشتم تعمیر گاه و عین همین ماجرا چند هفته قبل برای خودمم پیش اومد و مسافر از همکارای خودم بود!!! خخ ، خلاصه گرم صحبت شدیم که دیدم راننده با اینکه گوشی جلوشه ، سر اونجایی که باید بپیچه نمی پیچه و من چند جا رو بهش گفتم که اینوری برو در حالی که اپ ویز داشت بهش دقیق لوکیشین رو نشون میداد ، یا حتی از سر یه سرعت گیر چنان پرید که هوا رفتیم ! خب من تا الان شاید بخاطر آشنایی با منطقه این مدلی نشده بودم و تا این حد هوا نرفته بودم و اونم لابد نمی دونست و راهنمایی های مسافر میتونست بهتر بهش کمک کنه ، ضمن اینکه ، اینجاش خیلی مهمه

 

ضمن اینکه وقتی راننده اسنپ ، مسافر رو به مقصد می رسونه باید پایان سفر رو بزنه ، وقتی پایان سفر رو بزنه مثلا بهش میگه خسته نباشید 7 تومن نقد دریافت کردید و این کار باید در حضور مسافر باشه ترجیحا ، حالا من میگم چی شد ، ازم پرسید چقدر نوشته ؟ گفتم 7 تومن و بهش کرایه رو دادم و اومدم بیرون و حالا منی که سفرم به اتمام رسیده همچنان من رو در سفر نشون میده! شاید بگید چرا؟ چی شده مگه ؟ چجوری باید باشه مگه ؟؟؟

 

 

خب تو اپ راننده وقتی مسافر به مقصد رسید ، اولا که باید پایان سفر رو بزنه و بهش نرخ کرایه رو بگه و معمولا اگه پرداخت غیر نقدی باشه بهش میگه کرایه نگیر ولی این راننده اینکارو نکرد و ازم پرسید یعنی اینکه نگاه نکرد که اپ راننده بهش چی گفته و ازم پرسید . ضمن اینکه وقتی اون پایان سفر رو نزنه درخواست جدید سفر براش نمی ره .

 

حالا من اومدم تو خونه هی نگاه میکنم که چرا هنوز اون نشه اسنپ که مجدد میتونم مبدا و مقصد رو بزنم و اسنپ بگیرم برام نیومده و همچنان تو سفر هستم و مشخصات راننده و پلاک ماشینش و اینا رو تو صفحه گوشیم دارم می بینم ؟؟؟ بعد از 5 دقیقه زنگ زدم بهش که اقا شما پایان سفر رو زدی؟؟؟ میگه آره! از تو اپ یه بار بیا بیرون دوباره برو تو درست میشه!!!

 

یادمه 2 تجربه مشابه داشتم ، یکیش اینکه یکی از مسافرام وقتی به مقصد رسیدیم ازم خواست پایان سفر رو بزنم تا ایشون همچنان در سفر نباشه و امروز منظورش رو فهمیدم و تجربه دوم من هم وقتی بود که یک مسافر رو رسوندم منتها اون منطقه اینترنت درست و حسابی نداشت و من تماس گرفتم با پشتیبانی که اقا اون سفر تموم شد من نت ندارم ، شما پایان سفر رو بزنید که اینکارو کردن.

 

ولی یک جمع بندی

1.وقتی یه راننده اسنپ داره به سمت مبدا سفر که شما باشید داره میاد ، روی نقشه میبینید که کجاست. الکی زنگ نزنید که اقا کجایی؟ تو اپ ببین کجاست دیگه.

2.وقتی پیغام اسنپ شما رسید به اپ شما رسید یعنی راننده تو اپ خودش ، گزینه به میدا رسیدم رو زده و ممکنه راننده عجله داشته مثل ماجرای من و زودتر زده باشه.

3.در پایان سفر ، راننده باید در اپ خودش حتما پایان سفر رو بزنه تا شما بتونید بهش امتیاز بدید و از بخش سفری که داشتید خارج بشید ، در غیر اینصورت شما همچنان در اون سفر گیر کردید .