یادداشت مرتبط


آموزش : چطوری متن (انگلیسی یا فارسی ) رو از عکس استخراج کنیم؟ (کلیک )

 

 


سلام.در این قسمت میخوایم یادبگیرم که چطوری جزوه مونو تبدیل به یه فایل pdf کنیم و همیشه داشته باشیمش و یا اونو با دوستان خودمون به اشتراک بذاریم.اکی خیلی سادست و نکاتش رو در ادامه مطلب میگم اما قبل از هر چیز نیازه که شما برنامه PaperScan 3 Professional Edition رو در سیستم خودتون نصب داشته باشید ( دانلود از اینجا )  بعدش دیگه همه چی خیلی راحته ، فقط یادتون باشه که من کلیات رو بهتون یاد میدم و این برنامه ریزه کاری زیاد داره اما با همین اموزش شما میتونید به راحتی جزوه هاتون pdf کنید.

 

مواد مورد نیاز:

1.یک عدد دوربین با کیفیت برای گرفتن عکس

2.کمی صبر و حوصله (برای شماره گذاری عکس ها از 1 تا اخرین صفحه )

3.زمان 

 


 

 

گام اول : زوایه عکاسی و کیفیت عکس


این قسمت خیلی مهمه و همه چی به زاویه عکس گرفتن شما بستگی داره ، یه جوری عکس بگیرین که چهارچوب تصویر جزوه شما حالت مستطیلی داشته باشه و زاویه و انحنا نداشته باشه ، بعد از زوایه ، کیفیت عکس هم مهمه ، یادتون باشه وقتی متوجه این حرف من و گام اول میشین که خروجی pdf  از فایلتون بگیرید ، اون وقت متوجه میشین که لازمه بعضی صفحه ها رو مجدد عکس بگیرین و جایگزین عکس های قبلی کنید.

 

گام دوم : کار با برنامه


توی این گام خیلی کار سختی نداریم

1. فقط عکس ها رو به برنامه میدیم

2.اگه عکس خصی نیاز داره که زوایه اش تنظیم براش یا ویرایش خاصی بخواد انجامش میدیم

3.در نهایت خروجی میگیریم

 

اکی بریم که شروع کنیم

 

 

راهنمای تصویری



بخش اول - وارد کردن عکس به برنامه یا ایمپورت آن



1.انتخاب تب جنرال
2.زدن گزینه ایمپورت 
3. انتخاب عکس ها و کلیک روی اپن
4.وارد شدن عکس به محیط برنامه
 

 

 

 

بخش دوم - تغییر عموی افقی یک عکس



5.انتخاب تب ادیت
6.عکس مورد نظرخودمو انتخاب میکنیم ( توجه کنید که با انتخاب عکس و زدن تیک مربوطه هر ویرایشی که در قسمت بعد انجام بدیم روی اون هم اعمال میشه پس فقط تیک اونی رو بزنید که مورد نیازتون و دیفالتش هم اینه که همه عکس ها انتخاب شده اند پس اول تیک همه عکس رو برمیداری بعدش فقط عکس که میخوای رو تیک میزنی )
7.ویرایش مورد نظر
8.وقتی عکسی رو ویرایش میکنید هم در سمت راست تصویر بزرگش رو دارین و هم تصویر کوچکترش رو در سمت چپ در کنار عکس سایر فایل هاتون

 

 

 

 


بخش سوم - خرجی گرفتن و تبدیل به فایل پی دی اف



9.انتخاب تب جنرال
10.زدن گزینه سیو
11.تنظیمات لازم رو انجام میدیم مثل این که اسم فایلمون چی باشه و کجا ذخیره بشه و مثلا فرمنش چی باشه

 

12.در انتها هم زدن گزینه سیو

 

 

 

چند نکته عملی و کاربردی خیلی مهم


در این قسمت میخوام جند تا نکته فوق العاده مهم بگم که خیلی خیلی مهمه و ممکنه در طول کار با برنامه فوق ( نام برنامه Start PaperScan 3 Professional Edition ) به این اشکالات بربخورید کما اینکه من خیلی بهش برخوردم و کلی وقت منو گرفت و با خودم گفتم اگه تونستم حلشون کنم حتما بیام و نکات تکیملی عملیشو به این قسمت اضافه کنم و بگم

 

1.تغییر زاویه عکس پیش فرض


 حتما دقت کردید که گاهی عکس ها رو بصورت افقی یا عمودی میگیرین و عموما هم اینطوری هست که این عکس ها با همون زاویه ای که عکس گرفتین ذخیره میشه ، گاهی هم عکس ها رو چپکی گرفتین حالا به هر دلیلی و اینم موقع نمایش چپکی به شما نشون داده میشه که حالا موقع نمایش عکس توی ویندوز شما ، مثلا در تصویری زیر ، من عکس رو بصورت چپکی گرفتم که با همون زاویه بهم نشون داده میشه و من میتونم توی ویندوز موقع دیدن عکس اونو با همون زاویه ای که عکس گرفته شده ببینم و از اینجا از طریق گرینه rotate عکس رو بچرخونم و زاویه اش رو درست کنم.

 

 

منتها نکته اینجاست که حتی اگه من اینجا زاویه عکس رو درست کنم و عکس رو به برنامه مورد نظرمون وارد کنیم و اونجا زاویه عکس رو درست نشون بده ، زمانی که خروجی میگریم عکس رو چپکی نشون میده و زمانی که برنامه مورد نظر برمیگردیم میبینیم که زاویه عکس درسته پس چرا عکس چپکیه ؟؟

 

من نصور میکنم که این برنامه مورد نظرمون یعنی همون برنامه Start PaperScan 3 Professional Edition ، در مورد تغییر زاویه عکس به شدت ضعیف عمل میکنه پس پیشنهاد میکنم از قبل سراغ برنامه ای بریم و زاویه عکس هامون رو درست کنیم ، اگه تعداد عکس هامون کم باشه مثلا از بین 50 تا عکس فقط یکی نیاز به ویرایش زاویه داشته باشه ، به نظر من برنامه jpeg imager کار راه اندازه و میشه باهاش حجم عکس رو هم تغییر داد

 

راهنمای تصویری :

12-13-14 - مسیر مورد نظر برای تغییر سایز عکس
15- تغییر زاویه عکس
16-خروجی گرفتن و ذخیره عکس

 

 

 

 

اما اگه تعداد عکس هاتون زیاده و مثلا عکس جزوه تونه و حدود 300 و خرده ای صفحه است اینجا دیگه اون برنامه بدرد نمی خوره بلکه باید دنبال برنامه بود که همه عکس ها رو یکجا دید و از همون برنامه هر تغییری که لازمه رو انجام داد و بلافاصله روی عکس اعمال بشه ، من برنامه PhotoScape X رو پیشنهاد میکنم ( دانلود از اینجا ) که در ادامه بهتون یاد میدم جطور زاویه عکس رو تعییر بدین.

 

راهنمای تصویری

17 - انتخاب مسیر پوشه عکس
18- انتخاب و نمایش عکس
19-راست کلیک کردن روی عکس
20-گزینه های مورد نظر برای تغییر زاویه عکس

 

 

 

 

خب حالا برای تغییر زاویه عکس همونطور که در بالا (عکس قبل ) گفتم روی عکس مورد نظرمون راست کلیک کرده و یکی از 3 تا گزینه rotate رو انتخاب میکنیم  ( چرخش 90 درجه به راست / به چپ و یا انتخاب خود rotate که خودش 3 تا زیر مجموعه داره  ، که بسته به عکسمون اون رو به راست یا به چپ می چرخویم. 

 

 

مثلا همه عکس های من نیاز دارن که 90 درجه به راست بچرخن پس توی برنامه PhotoScape X  ، کلید میانبر ctrl+a  رو میزنم تا تمام عکس ها انتخاب بشن و روشون راست کلیک کرده و انتخاب 90 درجه به راست رو میزنم که اگه تعداد عکس هام بالا باشه بعد از مدت کوتاهی همه رو به راست میچرخونه و همزمان این تغییرات زوایه عکس در پوشه مورد نظرمون که عکس هاش رو انتخاب کردیم هم اعمال میشه و زاویه عکس هامون اصلاح میشه ، از اینجا که زوایه عکس رو درست کردیم بعدش وارد برنامه Start PaperScan 3 Professional Edition میشیم و فقط عکس ها رو import  میکنیم و دیگه سراغ ادیت عکس و زوایه اش نمیریم و مستقیم با زدن گزینه save  یا گزینه print  خروجی میگیریم.